پمپ چیست؟ همه چیز در مورد انواع پمپ

خلاصه نوشته

پمپ (PUMP) وسیله ای مکانیکی است که برای افزایش فشار و جابه جایی سیالی که داخل آن جریان می یابد استفاده می شود، در واقع انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور می گیرد و به سیال داخل ان منتقل می کند. یک مثال ساده روزمره پمپ آب خانگی است که در منازل و اداره جات و دیگر مکان هایی که در ارتفاعات می باشند، استفاده می شود.

پمپ چیست؟ همه چیز در مورد انواع پمپ

پمپ  (PUMP) وسیله ای مکانیکی است که برای افزایش فشار و جابه جایی سیالی که داخل آن جریان می یابد استفاده می شود، در واقع انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور می گیرد و به سیال داخل ان منتقل می کند. یک مثال ساده روزمره پمپ آب خانگی است که در منازل و اداره جات و دیگر مکان هایی که در ارتفاعات می باشند، استفاده می شود.

بدین صورت که آب به خودی خود به علت جاذبه ی زمین تمایل به سرازیر شدن به سمت زمین یا پایین دارد حال آنکه سیال را باید به خلاف جاذبه زمین و به سمت بالا جریان دهیم. در این صورت باید از وسیله ای استفاده شود که سیال را پرفشار کند و به سمت بالا سوق دهد.

 

شرکت نوآوران صنایع پمپ های هیدرولیک سهند انرژی با تکیه بر دانش فنی پرسنل و همچنین تجربه و مهارت مجموعه در طراحی و تولید انواع پمپ های صنعتی در سایز های مختلف نیاز صنایع به این محصولات را تامین کرده است؛محصولاتی که پیش از این با قیمت بالایی از بازارهای جهانی خریداری می‌شد محصولات پرکاربرد در صنعت نفت؛معدن و انرژی محسوب می‌شوند.

 

تقسیم بندی پمپ ها

بسته به کاربرد، جنس مواد، سیالی که پمپاژ می شود و وضعیت نصب، پمپ ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند: مانند پمپ های همه کاره،خلا،  فاضلابی، شیمیایی،  پلاستیکی، عمودی و افقی و ….

اما دسته بندی دیگری بر اساس نحوه انتقال انرژی به سیال است که به دو گروه زیر تقسیم می شود:

1-پمپ های دینامیکی

2-پمپ های جابجایی مثبت

مقایسه پمپ دینامیکی و جابه جایی مثبت

1-حداکثر انرژی یا فشار ایجاد شده توسط  دینامیک ها (سانتریفیوژ) محدود است و زمانی که شیر خروجی بسته شود شدت جریان صفر می شود در حالیکه در جابه جایی مثبت حداکثر انرژی یا فشار توسط سیستم تعیین می گردد. به این معنی که پمپ فشار خود را به اندازه ای که سیستم نیاز دارد، می رساند.

2-در جابه جایی مثبت انرژی مستقیما به فشار تبدیل می شود، در صورتیکه در دینامیکی ها انرژی ابتدا به سرعت تبدیل می شود و سپس در حلزون و در اخر در دیفیوزر به فشار تبدیل می شود.

3-در دینامیکی ها  انرژی به صورت پیوسته به سیال افزوده می شود. در صورتیکه در جابه جایی مثبت انرژی به صورت منقطع به سیال تزریق می گردد.

4-دینامیکی ها در فشار های متوسط ولی جریان زیاد استفاده می شود ولی جابه جایی ها در فشار های بالا و جریان کم و مایعات لزج به کار می رود.

انواع پمپ ها از نظر نحوه عملکرد

  • پمپ های گریز از مرکز (سانتریفیوژ Centrifugal pump)

این نوع از محصولات یکی از پرکاربردترین انواع پمپ ها  محسوب می گردند که در صنایع مختلف از انها استفاده می گردد. این محصولات دارای یک محفظه حلزونی شکل بوده که درون آن یک یا چند چرخ قرار دارند. این چرخ ها که مجهز به تعدادی پره هستند، بر روی یک محور نصب شده اند و انتقال انرژی به سیال را انجام می دهد. در واقع سیالی که در اطراف پره ها موجود است، در اثر حرکت دورانی محور به اطراف پرتاب شده و در نتیجه در اطراف محور خلا ایجاد می شود. بدین ترتیب سیال از مجرای ورودی به داخل پوسته مکیده شده و از مجرای خروجی به خارج منتقل می گردد. برای اینکه از مجرای خروج شفت از پوسته، سیالی خارج نشود و نشتی به خارج رخ ندهد از ابزاری به نام مکانیکال سیل استفاده می شود. توجه شود که در این نوع محصولات انتقال انرژی به سیال به طور دائمی انجام می پذیرد.

در واقع پمپ‌های سانتریفیوژ از جمله پمپ های متداول در انتقال آب و انواع مایعات هستند که از انرژی جنبشی استفاده می‌کنند. نیروی گریز از مرکز مایع را با فشار از چشمی پروانه و از جایی که وارد لوله می‌شود خارج می‌کند. فشارهای متفاوتی می‌توانند با تغییر سرعت پروانه، استفاده از پروانه بزرگتر و یا با افزایش تعداد پروانه ها ایجاد شوند. پروانه و مایع پمپاژ شده از قسمت خارجی به وسیله مکانیکال سیل ها تفکیک شده اند. محور شفت و بار محوری یاتاقان ها مانع حرکت شفت و کاهش اصطکاک در چرخش می‌شوند.

تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژی
  • پمپ های پیستونی

اصول کار این محصول بر اساس رفت و برگشت پیستون داخل سیلندر است. وقتی که پیستون در حال مکش است، مایع از طریق شیر وردی به سیلندر وارد می شود و وقتی که پیستون در جهت تراکم حرکت می کند، باعث بالا رفتن فشار در سیلندر مایع می گردد و در این زمان شیر خروجی باز می شود و مایع به سمت لوله خروجی جریان پیدا می کند. تکرار این عمل باعث پمپاژ مایع می گردد.

تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژی
  • پمپ های پلانجری

پلانجر معمولا استوانه ای شکل است و از جنس فلز است. حرکت رفت و برگشتی پلانجر باعث عمل رانش و مکش می شود. پلانجرها به دو صورت توپر و تو خالی است که برای کاهش وزن از نوع تو خالی استفاده می شود.این نوع پمپ دارای یک شیر اطمینان است که مانند پمپ پیستونی است ولی قطر فشارنده آن کم می باشد.پمپ های پلانجری هم مانند پمپ پیستونی با حرکت پلانجر درون پمپ هد باعث حرکت سیال می‌شوند با این تفاوت که آب بندی در این پمپ ها به صورت فلز به فلز و بدون استفاده (یا استفاده خیلی کمتر) از اورینگ ها و واشر ها انجام می‌شود.

پمپ پلانجری

  • پمپ های دیافراگمی

اصول کار این محصول بسیار مشابه به پمپ های پلانجری و پیستونی که حرکت رفت و برگشتی پیستون و پلانجر باعث جابجایی مایع می گردد ولی در این مدل، حرکت رفت و برگشتی توسط دیافرگم است و انقباض و انبساط ان باعث تغییر حجم داخل پمپ و ورود و خروج مایع می گردد. بسته به طراحی بر اساس فشار و درجه حرارت دیافراگم ها میتوانند از جنس های مختلفی  مانند لاستیک یا پلاستیک مخصوص ساخته شود.از اینگونه پمپ ها زمانی استفاده می شود که نیاز به ایجاد فشار و سرعت زیاد نباشد و این پمپ ها با استفاده از یک خلاء می توانند سیال را پمپ کنند.

تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژی

  • پمپ های دنده ای

نوعی از پمپ های گردشی می باشند که از دو قسمت متمایز تشکیل شده اند، یکی قسمت جداره ثابت و دیگری قسمت دوار که شامل یک محور گردان با چرخ دنده می باشد. در این نوع مقداری مایع بین دنده های چرخ دنده پمپ به اصطلاح  به تله می افتد و در اثر چرخیدن چرخ دنده ها این مایع به قسمت خروجی  رانده می شود. این محصول به گونه ای ساخته می شوند که در آن ها فاصله میان اجزای گردنده و جداره ثابت بسیار کم می باشد. کاربرد این محصولات برای جابه جایی مایع با حجم کم و فشار متوسط می باشد.

پمپ های دنده ای
  • تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژیپمپ های پره ای

از یک روتور و تعدادی پره تشکیل شده است. پره ها در داخل روتور به صورت شعاعی حرکت می کند. فاصله ی بین روتور و رینگ بادامکی در نصف دور چرخشی محور افزایش می یابد که باعث انبساط حجم و کاهش فشار می گردد و باعث جریان سیال به سمت ورودی می گردد و در نصف دور دیگر به دلیل کاهش حجم سیال به سمت خروجی جریان می یابد.این پمپها لازم است با سرعت دورانی زیاد و در حدود ۵۰۰۰ دور در دقیقه و یا بیشتر کار نمایند.

تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژی

تولید کننده انواع پمپ صنایع هیدرولیک شرکت صنایع پمپ سازی سهند انرژی

شرکت نوآوران صنایع پمپ های هیدرولیک سهند انرژی با تکیه بر دانش فنی پرسنل و همچنین تجربه و مهارت مجموعه در طراحی و تولید انواع پمپ های صنعتی در سایز های مختلف نیاز صنایع به این محصولات را تامین کرده است؛محصولاتی که پیش از این با قیمت بالایی از بازارهای جهانی خریداری می‌شد محصولات پرکاربرد در صنعت نفت؛معدن و انرژی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید

طراحی مجدد

طراحی مجدد

طراحی مجدد یا همان مهندسی معکوس واژه ای است که نه  تازه بلکه مدت هاست وارد صنعت های فولادی،

مدل سازی

مدل سازی

شرکت صنایع هیدرولیک سهند انرژی اقدام به ساخت تمامی مدل های مربوط به محصولات و تولیدات خود داخل مجموعه

سهند انرژی_شرکت دانش بنیان تولیدی

سهند انرژی_شرکت دانش بنیان تولیدی

معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری طی سفری که به استان آذربایجان شرقی داشتند مجوز شرکت دانش بنیان تولیدی را