پمپ سیرکولاتور چیست؟

خلاصه نوشته

پمپ آب سیرکولاتور جهت تامین و گردش آب گرم در سیستم گرمایشی مرکزی خانگی و صنعتی و یا سیستم تهویه هوا به کار می رود. بدنه ی پمپ های سیرکولاتور ها شامل بخش هیدرولیکی چدنی و روتور می باشد.این پمپ ها به عنوان پمپ های گریز از مرکز استفاده می شوند.

پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور چیست؟

جهت آشنایی با مفهوم پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن به بررسی مشخصه های فنی در این سیستم می پردازیم. سیرکوله به معنی ایجاد انتقال و چرخش درون یک سیستم است که درواقع لازمه ای است که باید در هر سیکل صورت بگیرد  به همین منظور برای ایجاد این عملیات از ابزاری که این کارایی را دارند استفاده می شود . پمپ سیرکولاتور نیز ایفا کننده ی این نقش در سیستم میباشد . ساختار این مدل از پمپ ها متشکل از دوبخش الکتروموتور و پمپ آب است و نیز بواسطه ی پروانه هایی که درون آن قرار گرفته آب یا هرنوع سیالی را به سمت بالا ، جلو یا دریچه خروجی پمپ هدایت می کند . برای اینکه بدانیم پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن چیست میتوان عملکرد قطعات آن را مورد بررسی قرار داد برای مثال کارکرد پروانه در این سیستم مانند یک توربین است که با یک چرخ تیغه دار بوجود آمده و در زمانی که این چرخش سریع باشد پروانه سیال ورودی را به سمت جلو انتقال می دهد . نیروی الکتریکی موجود در این پروانه برای اینکه به نیروی جنبشی در داخل پمپ سیرکولاتور تبدیل گردد به الکتروموتورها نیاز دارد که با یک پوشش ضد آب در کنار پروانه قرار گرفته اند . در این مرحله آب به سمت بالا پمپاژ شده و آب درون مدار گردش پیدا می کند و دوباره به وضعیت قبلی برمی گردد. در این چرخه ای که  آب مداوم گردش دارد و وارد پمپ سیرکولاتور می شود با بالا رفتن میزان فشار دوباره چرخه شکل می گیرد . پس با توجه به ویژگی و کاربرد هایی که پمپ سیرکولاتور دارد قابلیت چرخش آب گرم و سرد در مدار را دارند . و در ادامه ی مطالب نیز به کاربرد های بیشتر از این محصول اشاره خواهیم کرد .

پمپ سیرکولاتور

پمپ آب سیرکولاتور جهت تامین و گردش آب گرم در سیستم گرمایشی مرکزی خانگی و صنعتی و یا سیستم تهویه هوا به کار می رود. بدنه ی پمپ های سیرکولاتور ها شامل بخش هیدرولیکی چدنی و روتور می باشد.این پمپ ها به عنوان پمپ های گریز از مرکز استفاده می شوند.

پارامتر های مهم جهت انتخاب یک پمپ آب گنجایش، فشار پمپ، مقدار مصرف انرژی، راندمان و کارایی پمپ و سرعت چرخش پروانه ی پمپ می باشد.

این پمپ آب، با پمپاژ کردن و چرخاندن سیال دریک مدار بسته کار می کنند و از دو بخش اصلی الکتروموتور و پمپ تشکیل شده اند که الکتروموتور خود به دو بخش بلبرینگ و روتور و همچنین پمپ به سه بخش واسطه ، پروانه و سیل مکانیکی تقسیم می گردند.

نحوه عملکرد پمپ آب سیرکولاتور

یک پمپ آب سیرکولاتور شامل دو بخش اساسی الکتروموتور و پمپ آب می باشد. موتور الکتریکی، پروانه ها را به حرکت در آورده که باعث جابجایی آب به سمت جلو و یا به سمت بالا می شود. پروانه ی پمپ سیرکولاتور مانند یک توربین بوده و شامل یک چرخ همراه با یکسری تیغه های زاویه دار می باشد که با حرکت سریع خود، آب را به سمت جلو سوق می دهد. موتور نیز در یک پوشش ضد آب مهر موم شده، به پروانه چسبیده است. هنگامیکه آب به سمت بالا پمپاژ می شود، آب در اطراف یک سیستم سیرکولاتور گردش پیدا کرده و مجدد به موقعیت اصلی خود باز می گردد. با توجه به این، یک پمپ سیرکولاتور نیاز به قدرت کافی جهت انتقال و جابجایی آب در لوله ها را دارد. این پروسه بارها و بارها تکرار خواهد شد. با توجه به اینکه پمپ سیرکولاتور به اندازه کافی کوچک است، می توان آن را در کنار سیستم لوله کشی نصب کرد.

پمپ‌ سیرکولاتور (گردشی) که زیرمجموعه پمپ‌های گریز از مرکز (سانتریفیوژ) محسوب می‌شوند، وظیفه گردش آب گرم یا آب سرد را در یک مسیر بسته برعهده دارند. کاربرد اصلی پمپ سیرکولاتور یا پمپ های گردشی  در سیستم‌های حرارت مرکزی ساختمان و تهویه مطبوع است. بنابراین این نوع پمپ‌ها قادر به سیرکوله کردن سیال از دماهای پایین تا 100 الی 130 درجه سانتی‌گراد است.

موارد کاربرد پمپ آب سیرکولاتور

  • سیرکوله کردن آب گرم و سرد از 10- تا 130 درجه سانتی گراد
  • سیستم های گرمایشی مانند رادیاتور، سیستم گرمایش از کف و غیره که قبل از دیگ حرارت مرکزی قرار می گیرد.
  • سیستم های سرمایشی که قبل از چیلر واقع می شود.
  • تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، اداری و صنعتی
  • برج های خنک کننده
  • سیستم های شست و شو
  • جابه جایی مایعات شیمیایی در برخی صنایع

مزایا و معایب پمپ سیرکولاتور

از جمله نمونه های مزایای پمپ سیرکولاتور:

  • سروصدای پایین
  • مصرف انرژی بهینه
  • نصب راحت
  • قابلیت کار مداوم

و معایب آن به موارد زیر خلاصه می شود:

  • امکان خوردگی در قطعات داخلی پمپ
  • امکان بروز نشتی
  • سخت بودن تشخیص بروز خرابی در این نوع پمپ

جنس material

جنس بدنه پمپ سیرکولاتور معمولا از چدن یا استیل، پروانه و شفت آن از استنلس استیل می باشد. همچنین نوع پروانه آن از نوع بسته می باشد. متریال پوشش آن آلومینیومی و سیل مکانیکی آن نیز از کربن یا سرامیک ساخته می شود.

انواع پمپ سیرکولاتوری

  1. پمپ سیرکولاتور خطی
  2. پمپ سیرکولاتور زمینی
  • پمپ آب سیرکولاتور خطی

پمپ سیرکولاتور خطی یک الکتروپمپ کوپله مستقیم وبی واسطه است. جنس بدنه پمپ سیرکولاتور غالبا از آهن، چدن و یا استیل است و پروانه (ایمپلر) آن از جنس پلی آمید است که ضد زنگ و ضد خورندگی میباشد. ماکسیمم تولرانس پمپ های سیرکولاتور 16 میلیمتر است. محور پمپ آب سیرکوله خطی با سیل مکانیکی بسته شده است. پمپ سیرکولاتور خطی در دما، فشار و مایعات متنوع، محفظه های آب بندی متنوعی دارند. کاربرد پمپ آب سیرکولاتور خطی عموما در سیستم های سرمایشی و گرمایشی است و کار سیرکوله کردن آب را انجام می دهد.

این نوع پمپ آب به دو صورت تولید می شود:

در نوع اول از واسطه و کوپلینگ استفاده می شود

  • الکترموتور: الکترموتور بدون لرزش و بی صدای آن که لازمه اولیه هر پمپ آب گرم است. تمام موتورهای تک فاز و سه فاز پمپ ها با دقیق ترین مشخصات ساخته می شود.

 

  • شفت (محور): برای شفت پمپ از قطعه بزرگی استفاده می شود که سطوح یاتاقانی بزرگی را تشکیل می دهد. طوقه مخصوص ضد ضربه که یکپارچه با محور ساخته شده است، از حرکت ضربه ای انتهای محور که موجب خرابی کاسه نمد و یاتاقانها می شود جلوگیری می کند.

 

  • یاتاقانهای برنزی بلند: برای تراز نگه داشتن دقیق محور پمپ ها از یاتاقان های برنزی که به قدر کافی بلند هستند استفاده شده است. یک شیار مخصوص روغن کاری در هر یاتاقان ایجاد شده تا گردش ثابت روغن را روی سطح یاتاقان ها میسر سازد و این خصوصیات با ترکیب یکدیگر کارکرد نرم و با اطمینان و بی صدای پمپ را تضمین می کنند.

 

  • کاسه نمد مکانیکی (مکانیکال سیل): این کاسه نمد از نفوذ آب به داخل یاتاقان ها جلوگیری می کند و سابقه طولانی و موفقیت آمیزی دارد. ماده بسیار سختی که کاسه نمد از آن ساخته شده است و دقتی که در ساخت آن شده است ضامن کار مداوم آن می باشد.

 

  • کوپلینگ های صدا خفه کن: این کوپلینگ ها دارای بازوهایی است که با فنر به یکدیگر متصل می شوند. این حالت لرزش و صدا را خفه می کند. از آنجا که نداشتن صدا یکی از ضرورت های اولیه ی هر پمپ سیرکولاتور آب گرم می باشد، این اتصالات قابل انعطاف یکی از مزایای مهم این نوع پمپ به شمار می رود. کار آنها چنان خوب بوده است که در تمامی پمپ ها از آن استفاده می شود.

 

  • سیستم روغنکاری: سیستم روغنکاری پمپ ها بسیار ساده و بی اندازه موثر است. روغن به وسیله نمدهای صنعتی از مخزن روغن بالا آمده و محور و یاتاقان ها را دائما درون روغن نگه می دارد.

 

  • پروانه گریز از مرکز:این پروانه با طراحی مخصوصی که دارد یک پرده گریز از مرکز واقعی است و ساختمان بی نظیر آن به ظور موثر از جمع شدندر سطح کاسه نمد جلو گیری میکند و دوام طولانی کاسه نمد و کار بی صدای پمپ را تضمین می کند و تلرانس های دقیق فاصله بین پرده و بدنه پمپ آب،نشت آن را به حداقل می رساند.

در نوع دوم بدون واسطه تولید انجام میگیرد که در نوع دوم از مشکلات احتمالی مانند قفل شدن کلاچ،چسبیدن پلاتین،شکستن کوپلینگ وعدم روغن کاری جلوگیری میگردد.

  • پمپ آب سیرکولاتور زمینی

این پمپ ها معمولا از چدن ساخته شده و پروانه ی آنها نیز از چدن یا برنج می باشد. الکتروموتور این پمپ ها دارای دور 1450 بوده و به صورت دائم کار می باشند. در مواقعی که میزان فشار و بازدهی بالاتر از حد میزان فشار و بازدهی پمپ های سیرکولاتور خطی می باشد، از این مدل پمپ سیرکولاتور استفاده می شود.

پمپ های سیرکولاتور زمینی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول اتابلوک بوده، که در آن الکتروموتور و پمپ از طریق واسطه به هم متصل می باشند.

در دسته ی دوم پمپ و الکتروموتور از طریق شاسی و کوپله و واسطه ای به نام کوپلینگ به هم متصل می شوند.

تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی با زمینی

  • مهم ترین تفاوت آن ها در محل استفاده آن هاست. از این دو نوع پمپ جهت سیرکوله کردن آب در مدار ها استفاده می شود،اما مدارهای مورد استفاده آن ها با هم متفاوت است. سیرکوله خطی در مدارهای آب گرم مصرفی و مدل زمینی برای مدارهای سیستم های گرمایشی مناسب می باشد.
  • در مدل پمپ سیرکوله خطی ورودی و خروجی در یک راستا قرار دارند. در حالیکه در پمپ زمینی عمود بر هم هستند.
  • در مورد قبلی ,باعث می شود که پمپ خطی بدون تغییر و بسیار راحت در مدار قرار بگیرد ولی در پمپ زمینی روی شاسی جای می گیرد.
  • پمپ خطی فقط برای تامین دبی است اما نوع زمینی برای هد و دبی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید

طراحی مجدد

طراحی مجدد

طراحی مجدد یا همان مهندسی معکوس واژه ای است که نه  تازه بلکه مدت هاست وارد صنعت های فولادی،

مدل سازی

مدل سازی

شرکت صنایع هیدرولیک سهند انرژی اقدام به ساخت تمامی مدل های مربوط به محصولات و تولیدات خود داخل مجموعه

سهند انرژی_شرکت دانش بنیان تولیدی

سهند انرژی_شرکت دانش بنیان تولیدی

معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری طی سفری که به استان آذربایجان شرقی داشتند مجوز شرکت دانش بنیان تولیدی را